Tandartsen, specialisten en mondhygiënisten verwijzen u waar nodig binnen onze praktijk door. Zo krijgt u altijd uw mondzorg van de meest deskundige medewerker. Op deze pagina vindt u alle benodigde tandartsinformatie voor u als patiënt. U kunt bij ons terecht voor preventie/gebitsreiniging, kroon- en brugwerk, implantologie, parodontologie en voor bijzondere zorg indien u medisch gecompromitteerd bent.

Preventie/Gebitsreiniging
Een belangrijk onderdeel van algemene tandheelkunde is preventie en mondhygiëne. Vrijwel alle gebitsproblemen zijn terug te voeren op het onvoldoende schoonhouden van tanden en kiezen. Wij investeren daarom veel tijd en moeite in mondhygiëne.
De taken die door de mondhygiënistes worden uitgevoerd zijn in eerste instantie gericht op preventie: het voorkomen van gaatjes in tanden en kiezen (cariës) en het voorkomen van tandvleesaandoeningen.
Wanneer u regelmatig last heeft van gaatjes, tandsteen of aanslag op het gebit, een vieze smaak of slechte adem, of problemen met de mondverzorging, dan zal uw tandarts u binnen onze praktijk verwijzen naar de mondhygiënist. Tijdens dit bezoek wordt uw gebit gereinigd en gepolijst. Indien nodig krijgt u instructies over de manier waarop u uw gebit zo goed mogelijk kunt reinigen.

Tandsteen verwijderen en polijsten
Als tandplak langere tijd aanwezig blijft op het tandoppervlak kan het verkalken en hard worden. Dit wordt tandsteen genoemd. Tandsteen ontstaat vooral dichtbij het tandvlees en achter en tussen uw tanden. Dit zijn namelijk de plekken die vaak worden vergeten of lastiger te bereiken zijn tijdens het tandenpoetsen. Tandsteen kan niet meer verwijderd worden door goed te poetsen en dient professioneel te worden weggehaald.
Tandsteen kan op den duur problemen aan het tandvlees veroorzaken. Het is daarom van belang dat tandsteen wordt verwijderd. Het is natuurlijk beter om tandsteen te voorkomen. Poets daarom minstens tweemaal per dag uw tanden met een fluoride tandpasta en reinig op de manier waarop dat aan u is geadviseerd.
Indien uw tandvleesproblemen uitgebreider zijn, wordt u gevraagd een afspraak te maken bij onze mondhygiënist. Zij zal samen met u werken aan het herstel van uw mondgezondheid.
Kroon- en brugwerk
Wanneer u een afgebroken of ontbrekende tand of kies heeft, kunt u met kronen of bruggen worden geholpen. Bij kleurverschillen tussen tanden of kronen verzorgt Centrum voor Mondzorg ook facings.
Wat is een kroon?
Een kroon is een speciale overkapping van metaal of porselein (of beide), die over een beschadigde of sterk gevulde tand of kies wordt aangebracht. De kroon bestaat uit één stuk en geeft meer stevigheid en bescherming aan de tand of kies onder de kroon. Uw tandarts zorgt ervoor dat de kroon wordt aangepast aan de vorm en kleur van uw eigen tand of kies. Daardoor blijft het een natuurlijk geheel en past het goed in uw mond.
De aanschafkosten lijken in eerste instantie duur, maar kronen zijn zeer duurzaam waardoor de uiteindelijke kosten laag zijn. Natuurlijk kunnen kronen los gaan of afbreken maar dit zijn uitzonderingsgevallen. U kunt doorgaans verwachten dat ze minimaal tien jaar, maar vaak een leven lang meegaan.
Waarom een kroon?
Er zijn meerdere redenen voor het toepassen van een kroon:
- Tandbederf: een tand is zo zwaar beschadigd door bederf, dat het onmogelijk is om deze te herstellen met normale vullingen
- Cosmetisch: grote vullingen, met name oude, kunnen anders van kleur zijn en er niet mooi uitzien
- Tanden kunnen deels afgebrokkeld en misvormd zijn
- Ongeluk: tanden kunnen beschadigd zijn door een ongeluk
- Ontbrekende tand: om diverse redenen kan een tand ontbreken (hierbij wordt eerst een implantaat ingebracht, die vervolgens wordt afgewerkt met een kroon)
Bruggen
Een brug is een van de manieren om een ontbrekende tand of kies te vervangen. Een brug (bestaande uit een kunsttand en twee kronen) wordt verankerd aan één of twee aangrenzende natuurlijke tanden. Het omspant dus de lege ruimte waar de tand of kies ontbreekt. De brug wordt met behulp van cement vastgezet en is niet door uzelf te verwijderen.
Facing
Met een facing kan de vorm of de kleur van een tand worden gewijzigd. Zo kan de tandarts een spleetje tussen tanden opvullen, afgebroken hoekjes repareren, verkleurde tanden weer wit maken en scheve tanden verbergen. Een facing ziet er net zo natuurlijk uit als de overige tanden.
Een facing kan van twee verschillende materiaalsoorten worden gemaakt: een laagje tandkleurig vulmateriaal van composiet of een schildje van porselein dat op de tand wordt geplakt.
Implantologie
Wanneer u ontbrekende tanden of kiezen heeft, kunnen die worden vervangen met implantaten. Een implantaat is een zogenoemde kunstwortel van titanium die stevig in het kaakbot vastgegroeid zit en daarom als eigen wordt ervaren. Op implantaten kunnen kronen, bruggen of eventueel een stevig vastzittende prothese worden bevestigd.
Eerste bezoek
Eerst horen we graag van u welke behandelingen al zijn gedaan en hoe die verlopen zijn. Verder is het belangrijk om voldoende te weten van uw medische achtergrond.
Er wordt op het geheel van uw gebit gelet en gekeken wat voor u de specifieke mogelijkheden zijn. Daarbij zal ook uitgebreid worden afgewogen of er naast implantaten ook andere opties zijn die een goede oplossing kunnen bieden. Vaak zijn er ook nog andere dingen waar wij rekening mee moeten houden. Uiteindelijk leidt al deze informatie tot een plan van aanpak op maat. Dit plan wordt met u besproken en u ontvangt een begroting. Een schriftelijk rapport hiervan wordt naar uw tandarts gestuurd.
Plaatsen van implantaten
Indien er gekozen is voor implantaten als vervanging en er genoeg bot aanwezig is, dan wordt onder lokale verdoving het tandvlees opzij geschoven en worden precieze openingen in het kaakbot gemaakt waarna de implantaten worden vastgeschroefd. Als regel wordt het tandvlees hier weer overheen terug gehecht. De implantaten zijn nu niet meer te zien en we laten ze ongestoord vastgroeien (osseointegratie).
-
Suprastructuur
Na 3 tot 6 maanden (afhankelijk van de kwaliteit van het kaakbot) worden de implantaten tevoorschijn gebracht. Kort daarna wordt de uiteindelijke kroon, brug of prothese bij u vervaardigd. Het maken van de suprastructuur duurt 3 tot 6 zittingen. Het kan ook zijn dat uw eigen tandarts de suprastructuur maakt.
-
Regelmatige nazorg
Als de behandeling is voltooid worden controlefoto’s gemaakt. Na een jaar wordt u opgeroepen voor controle van de implantaten, waarbij ook weer een röntgenfoto zal worden gemaakt. Weer een jaar later wordt wederom een controle uitgevoerd. Afhankelijk van de bevindingen wordt bepaald in hoeverre controle in de toekomst nodig is. Indien er vooraf sprake was van ontstekingen is er mogelijk vaker nazorg nodig.
Vervolgaanpak
-
Eventuele voorbehandeling van ontstekingen:
Indien er ontstekingen van tandvlees of kaakbot worden geconstateerd, zullen daarvoor binnen het behandelingsplan, met het oog op het risico van het plaatsen van implantaten in een ongezonde mond, de noodzakelijke behandelingen moeten worden ondernomen.
Met name de gezondheid van uw tandvlees is essentieel voor een goed voorspelbare implantologische oplossing. Op basis van het volledige behandelingsplan zullen wij u zo goed mogelijk over het te verwachten behandelresultaat informeren en een begroting van de kosten maken.
-
Eventuele voorbehandeling van het kaakbot:
Afhankelijk van de vorm van de kaak en de hoeveelheid beschikbaar bot op de plaats waar de implantaten geplaatst moeten worden, zijn er globaal drie mogelijke uitgangssituaties voor de behandeling:
- De geplande locatie heeft voldoende bot en er kan direct worden geïmplanteerd.
- Er is niet voldoende bot aanwezig: plaatsen van de implantaten is wel mogelijk in combinatie met het opbouwen van bot op de gewenste plaatsen.
- Het botvolume is zo laag dat er eerst een aparte botopbouwende ingreep moet worden uitgevoerd. De implantaten kunnen dan pas 6 à 9 maanden later worden geplaatst.
Afhankelijk van uw uitgangssituatie wordt een afspraak gemaakt voor het herstel van de kaakwal (indien nodig) en/of het daadwerkelijke plaatsen van de implantaten.
Verder worden de noodzakelijke recepten verstrekt en, indien nodig, afdrukken van het gebit genomen. Meestal betreffen deze recepten een antibioticum om tijdens de behandeling extra bescherming te bieden tegen eventuele infectie, alsmede een desinfecterend spoelmiddel voor reiniging na de operatie en pijnstillers. Desgewenst kan ook een kalmerend middel worden voorgeschreven.
Parodontologie
Parodontologie is de kennis van het parodontium. Het parodontium is het steunweefsel van uw tanden en kiezen. Het omvat het tandvlees, de vezels en het bot waarmee de gebitselementen in de kaak bevestigd zijn.
Tandplaque op de tanden en kiezen veroorzaakt een ontsteking in de rand van het tandvlees. Deze ontsteking kan zich verder uitbreiden van het tandvlees naar het ondergelegen kaakbot. Daardoor gaat kaakbot rondom de tanden en kiezen verloren.
Uiteindelijk kan er zoveel kaakbot verdwijnen dat de tanden en kiezen los gaan staan en ten slotte verloren gaan. Deze vorm van tandvleesontsteking heet parodontitis. De letterlijke betekenis is ontsteking (= itis) rondom (= para) de tand (= odont); oftewel de ontsteking van de weefsels rondom de tand.
Tandplaque is de belangrijkste oorzaak van parodontitis en komt zowel boven als onder de tandvleesrand voor. Een tijdige behandeling kan het verlies van tanden en kiezen voorkomen.
Medisch gecompromitteerd
In sommige gevallen is speciale aandacht voor parodontitis nodig in verband met mogelijke medische complicaties. Zo is er een reeks van aandoeningen, condities en behandelingen waarbij vroegtijdige screening en behandeling van parodontitis nodig is om ongewenste medische complicaties te voorkomen:
- Diabetes
- Endocarditis
- Patiënten die een cardiovasculair accident hebben gehad
- Voor geplande open hartchirurgie
- Voor orgaantransplantatie
- Voor de 7e maand van de zwangerschap
- Voor IVF-behandeling
- Immuun gecompromitteerden
- Auto-immuunziekten
- Nierlijden
- COPD
- Reumatoïde artritis
- Voor toediening van cytostatica of radiotherapie
Mondzorg en tandheelkunde van de hoogste kwaliteit
Om de kwaliteit te borgen wordt zoveel mogelijk gewerkt volgens zogenaamde evidencebased praktijkrichtlijnen en diagnostiek, op peil gehouden door onderzoeksresultaten van onder andere systematische literatuuroverzichten (meta-analyses), Randomized Controlled Trials (RCT’s) en PICO-systeemgericht probleemonderzoek.
De praktijk is regelmatig gevisiteerd door Consilium Parodontologicum van NVvP en Consilium Implantologicum van NVOI.
De beoordeling van het functioneren vindt zoveel mogelijk plaats op grond van consensus met betrekking tot de werkwijze, behandelingen, onderzoek, steriliteit, hygiëne, verslaglegging en documentatie.
Toch klachten?
De meeste patiënten zijn tevreden over hun tandarts (of tandarts-specialist). U waarschijnlijk ook. Desondanks kan het eens voorkomen dat u vindt dat uw behandelend arts u verkeerd of onzorgvuldig heeft geïnformeerd of behandeld. Het is belangrijk dat u in dat geval iets met deze onvrede doet. Mocht u er niet uitkomen, dan kunt u bij de KNMT terecht.
Wat te doen als u niet tevreden bent:
-
Praat met uw tandarts
Vraag om een verhelderend gesprek met uw tandarts. Meestal lost dit al veel onduidelijkheden op. U kunt aangeven wat u onduidelijk vindt. De tandarts kan nog eens uitleggen waarom hij of zij iets op een bepaalde manier heeft gedaan. Bovendien is het voor de tandarts belangrijk te weten dat u een probleem heeft. U kunt dan gezamenlijk zoeken naar een oplossing.
-
Advies van het TIP
Als u er samen niet uitkomt, kunt u een stap verder gaan en telefonisch advies en informatie inwinnen bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP, tel: 0900 - 202 50 12, € 0,15 per minuut).
Het TIP is opgericht door de beroepsorganisatie van uw tandarts, de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT). De afhandeling verschilt per situatie. De TIP-medewerker kan u verder adviseren. TIP raadt soms aan uw probleem per brief aan de NMT voor te leggen. -
KNMT-klachtenregeling
Als u besluit uw probleem per brief aan de KNMT voor te leggen, kunt u gebruikmaken van de KNMT-klachtenregeling, mits de tandarts lid is van de KNMT en bij de KNMT-klachtenregeling is aangesloten. Die regeling voldoet aan de eisen die de Wet klachtrecht cliënten zorgsector aan iedere zorgverlener stelt. De regeling biedt twee mogelijkheden. De KNMT kan een bemiddelende rol spelen of overgaan tot formele behandeling van uw klacht, resulterend in een uitspraak.
- Bemiddeling
Voordeel van bemiddeling is dat onder leiding van twee deskundigen van de Bemiddelingsraad wordt gezocht naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing. Indien nodig kan er een mondonderzoek plaatsvinden. Als de bemiddeling slaagt, wordt de uitkomst schriftelijk vastgelegd en is daarmee het probleem opgelost. - Formele klachtbehandeling en uitspraak
Als bemiddeling niet op prijs wordt gesteld of als een bemiddelingspoging niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u de KNMT vragen om een formele behandeling van uw klacht door de Centrale Klachtencommissie. U en uw tandarts worden dan uitgenodigd voor een gesprek over uw klacht. Beide partijen worden gevraagd om het gerezen probleem toe te lichten. Enige weken later zullen beide partijen schriftelijk op de hoogte worden gesteld van de uitspraak. Deze kan, als daar aanleiding voor is, vergezeld gaan van een aanbeveling aan de tandarts.
- Bemiddeling
-
Kosten
Aan de bemiddeling zijn geen kosten verbonden. Dat geldt ook voor de klachtbehandeling.
Meer informatie over de klachtenregeling kunt u opvragen bij de NMT. Dat kan schriftelijk via Postbus 2000, 3430 CA Nieuwegein. Voor een persoonlijk advies of informatie kunt u contact opnemen met het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP), telefoon 0900 - 202 50 12 (€ 0,15 per minuut).